Wednesday, October 12, 2011

my kiut Guppy

entry kali nie aku nk story mori pasal anak2 aku yg banyak nie... nk tunggu anak sndri xtau bile so aku dok pi bela laa anak2 ikan yg comel2 alkisahnya xde pn nk bela2 ikan nie sbb bukan mudah nk bela ikan lg2 kl dlm akuarium uhuhu byk keje nk angkut2 ikan2 tue lg2 kl nk cuci kolam or tangki ikan mmg lee lenguh2 1 badan huhuhuhu... tp aku beli ikan nie sbb aku nk tanam teratai.. pokok kesayangan aku... so aku xmo bubuh ubat jentik2 sbb takut tlupa nk bubuh ikut jadual nnt lain lak yg aku biakkn uhuhuhu... so aku pn pegi laa kedai ikan n tokeh tu suggest kt aku ikan GUPPY nie lee... memula suffer jugak aku nk bela nyee ye laa asik mati memanjang aku rasa total yg mati dlm 30ekor kot dh lee sume ekor gebu2 cantik2 coraknyee... then aku pn rasa mcm ada yg xkena jee then aku pn ckp lee kt hubby aku apa kata kita beli guppy yg biasa ekor xkembang... then elok jee aku beli dlm Rm10 ada lee 10ekor kl yg ekor kembang 3psg Rm10 mahal sikit lee... so bila aku dh beli yg ekor biasa tue aku dok campurkn lee sume.. hurmm xlama tue aku tgk beranak2 ikan tue.. cit upanya slamani aku dok beli yg jantan jew... apa lee tokeh tue kata tau mana jantan n betinaa... cit xbole pakai betuii patut lee bila aku tanya mcmne nk bezakn jantan n betina dia jwb "kitaorg tau la mcmne beza" ehheheh upanya dia pn xpasti kihkihkih.... hurmmm skrg nie beratus2 ekor guppy aku ada... guppy nie mmg beranak tau.. 1x beranak dlm 20-30ekor... kl tgk anak2 baru lahir mmg mcm berudu hihihihi... meh aku show guppy2 tue.. tp susah sikit nk snap picnyee sbb dia laju jee brenang...

guppy2 nie mmg suka landing kat daun bunga nie.. tp slalunya yg betina hihi.. time ni air keruh.. lps tukar bunga yg sesuai baru lee ok cantink n jernih jee airnyaa... skrg tanam melati bangkok...

yg kaler oren tue asalnya ada 3ekor hubby aku amik dr kolam kt kilang dia.. tp lg 2ekor dh kojol tinggal betina jee 1ekor dulu pnah belikn yg jantan tp 2-3ari mati gak sbb kena rogol dgn yg betina nie... hehheh betina tue kuat conquer abis sume2 ikan dia dok kejar2 aku cekup goreng baru tau... tp si oren tu mmg laju betul... n xjinak lnsung + pmalu dia suka mnyorok..

ha yg nie dlm pasu teratai... dulu pakai pasu kecik jee tp lelama teratai nie makin gemuk n mbesar so aku pn tukar kpd bapak pasu kihkihkih... pasu teratai xpnah tukar air.. sbb sentiasa jernih jee.. lg laa aku syg bunga nih... :)

No comments:

Post a Comment